Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, z dniem 1 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształciło się z mocy prawa w prawo własności.
Dotyczy to zarówno nieruchomości zabudowanych domami jednorodzinnymi jak i budynkami wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne.
Przekształcenie jest odpłatne. Osoby, które stały się z mocy prawa właścicielami gruntów są zobowiązane do uiszczania należności za nabycie prawa własności w formie corocznej opłaty przekształceniowej płatnej przez 20 lat.
Wysokość opłaty rocznej za przekształcenie jest równa wysokości opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste, obowiązującej w dniu przekształcenia, tj. w dniu 1 stycznia 2019 roku. Opłaty te będą mogły być waloryzowane przy zastosowaniu wskaźników ogłaszanych przez GUS.
Podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków będzie stanowić zaświadczenie potwierdzające przekształcenie.
Zaświadczenia będą wydawane z urzędu bez konieczności składania wniosków w terminie do końca 2019 roku i zostaną doręczone użytkownikom wieczystym na adres ujawniony w ewidencji gruntów. Jednak osoba zainteresowana wcześniejszym uzyskaniem zaświadczenia może złożyć stosowny wniosek o przekształcenie jej nieruchomości uiszczając opłatę skarbową w wysokości 50 zł - wówczas termin wydania zaświadczenia wynosi 4 miesiące (wniosek o wydanie zaświadczenia) lub w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez właściciela lokalu uzasadnionego potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo przez właściciela gruntu uzasadnionego potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu (wniosek o wydanie zaświadczenia w zwiazku z potrzebą dokonania czynnosci prawnej).
Zaświadczenie będzie ponadto przekazane do Sądu, który na tej podstawie ujawni w księdze wieczystej prawo własności gruntu oraz do Wydziału Geodezji celem ujawnienia w ewidencji gruntów i budynków.
Obowiązek wnoszenia opłaty obciąża każdoczesnego właściciela nieruchomości w odniesieniu do której istnieje roszczenie o opłatę, przez okres pozostały do wnoszenia tej opłaty. Opłatę roczną trzeba będzie uiszczać z góry do dnia 31 marca każdego roku, z tym że opłatę należną za rok 2019 wnosi się w terminie do dnia 29 lutego 2020 roku.
Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty (20 lat) może zgłosić na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (zgłoszenie zamiaru wniesienia opłaty jednorazowej z wnioskiem o udzielenie bonifikaty). W przypadku deklaracji uiszczenia jednorazowej opłaty będzie można skorzystać z bonifikaty udzielonej zgodnie z Uchwałą Nr IV/60/2019 z dnia 31 stycznia 2019 roku w sprawie określenia warunków udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych przy wnoszeniu jednorazowej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz. U. Województwa Świętokrzyskiego z dnia 06.02.2019r., poz. 710) (uchwała RM do pobrania).
Bonifikaty są przyznawane po spełnieniu warunków określonych w ww. Uchwale Rady Miejskiej i zostały określone na następującym poziomie:
- 80% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w terminie 12 miesięcy od dnia wydania zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu,
- 50% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w drugim roku po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu,
- 40% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w trzecim roku po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu,
- 30% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w czwartym roku po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu,
- 20% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w piątym roku po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu,
- 10% – w przypadku gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w szóstym roku po wydaniu zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntu.
W przypadku wniesienia opłaty jednorazowo lub wszystkich opłat, Burmistrz Miasta i Gminy Busko-Zdrój wyda zaświadczenie o ich uiszczeniu, które będzie stanowić podstawę do wykreślenia w dziale III księgi wieczystej roszczenia o opłatę.
Jednocześnie należy wskazać, iż przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności stosuje się przepisy o pomocy publicznej "de minimis". W związku z tym jeżeli przekształcenie będzie dotyczyło osoby, która prowadzi działalność gospodarczą wówczas osoba zainteresowana będzie zobowiązana do złożenia informacji o uzyskaniu pomocy publicznej w przeciągu ostatnich 3 lat i wypełnienia stosownych formularzy. Przekształcenie w prawo własności jest traktowane bowiem jako taka pomoc i jeżeli w stosunku do jednego przedsiębiorcy pomoc przekroczy 200 tys. euro w ciągu trzech lat podatkowych, to trzeba uiścić dopłatę do wysokości równej wartości nieruchomości.
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Busku-Zdroju ul. Mickiewicza 10 pok. nr 15 w godzinach pracy Urzędu osobiście lub telefonicznie pod nr 41-370-52-62 i 41-370-52-68.