Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie.
Proszę zaktualizować przegladarkę do nowszej wersji lub wybrać inną z listy poniżej.

Przeglądarka FierFox Przeglądarka Google Chrome Przeglądarka Opera Przeglądarka Internet Explorera Przeglądarka Safari
Kategoria

Zadanie pn.:
„Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii”

wfosigw2

Koszt całkowity zadania wynosi 30 000,00 zł, w tym dotacja 24 000,00 zł.

Począwszy od 2018 roku Gmina Busko-Zdrój realizuje, w ramach Programu dla gmin województwa świętokrzyskiego pn. Pracownia edukacji ekologiczno – przyrodniczej w szkole podstawowej, zadanie pt.: „Pracownia edukacyjna w szkole podstawowej – Czyste powietrze, woda, gleba oraz odnawialne źródła energii”. Koszt całkowity zadania wynosił 30 000 zł, z czego kwota 24 000,00 zł stanowiła dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

Dzięki pozyskanej dotacji w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 1 im. Stanisława Staszica w Busku-Zdroju powstała pracownia edukacji ekologiczno-przyrodniczej, do której zakupiono nowe meble oraz sprzęt i pomoce dydaktyczne. Utworzenie pracowni i zakup pomocy dydaktycznych oraz sprzętu wpłynęły na poprawę warunków nauczania przedmiotów przyrodniczo-środowiskowych, a także na podniesienie jakości edukacji ekologicznej, kształtowanie zainteresowań uczniów ekologią, ochroną przyrody i środowiska.

Zakupione wyposażenie umożliwiło prowadzenie w praktyce obserwacji, badań, eksperymentów i pomiarów przyrodniczych. Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności niezbędne na dalszych etapach edukacyjnych i w dorosłym życiu. Oto relacje z niektórych zajęć realizowanych w ramach programu w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 1 im. Stanisława Staszica w Busku-Zdroju:

Uczymy się od siebie

Uczymy się od siebieNa zajęciach pracujemy w parach lub w kilkuosobowych grupach. Dzięki temu uczymy się od siebie nawzajem, a przede wszystkim uczymy się współpracy; możemy przedyskutować różne kwestie, wymienić informacje na dany temat i powiązać nowe wiadomości z już posiadanymi. W naszych zajęciach uczestniczą również absolwenci naszej szkoły, którzy pomagają nam zgłębić tajniki ekologii i ochrony środowiska. Jednym z nich był laureat konkursu ekologicznego na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim / obecnie student medycyny/. Poznaliśmy czystą bezwęglową energię, wykonując proste doświadczenia z użyciem zestawu – energia odnawialna. Każdy był ciekawy jak działa turbina wiatrowa, jak można wykorzystać energię zgormadzoną w wodorowym ogniwie paliwowym naładowanym za pomocą ogniwa słonecznego. Wystarczy ogniwo, parę kabelków, słońce i już urządzenie działa. Wniosek z naszego doświadczenia: do uzyskania energii nie jest potrzebny węgiel, wystarczy trochę słońca i już mamy efekt.

Wodór – paliwo na długie dystanse

Wiemy już, że ropa naftowa, gaz ziemny to paliwa nieodnawialne, a więc kiedyś może ich zabraknąć i co wtedy z pojazdami, co może zastąpić dotychczasowe źródło napędu. Dyskusja rozgorzała w niewielkim gronie - fanów motoryzacji; możemy wykorzystać samochody poruszane na prąd, ale niestety, muszą być często ładowane. W związku z tym pojawił się problem i wielka niewiadoma, jakie paliwo można zastosować w samochodach przyszłości? Tu również przyszedł nam z pomocą nasz starszy kolega – Dawid. Wspólnie z nim skonstruowaliśmy mini samochód z napędem wodorowym. Okazało się, że autko jest napędzane czystą energią dzięki wykorzystaniu technologii odwracalnego ogniwa paliwowego PEM. Wyjaśnił nam, że ogniowo to pod wpływem zewnętrznego napięcia elektrycznego rozkłada cząsteczki wody na tlen i wodór a następnie wykorzystuje pozyskany wodór do wytwarzania energii elektrycznej, którą napędzany jest samochód. Nasz samochód poruszał się cicho, nie wydzielał szkodliwych produktów spalania, jak obecne samochody.

I jeszcze coś, mogliśmy obserwować tworzenie się tlenu i wodoru w dwóch pojemnikach z wodą umieszczonych z tyłu pojazdu. Rewelacyjne doświadczenie! Byliśmy konstruktorami samochodów przyszłości. Dziś wiemy, że takie samochody już istnieją i jeżdżą już po drogach, przy których zbudowano dla nich stacje wodorowe...

Turbiny wodne – czysta energia

Turbiny wodne – czysta energiaCzysta energia stanowi przyszłość dla naszej planety. Obecnie wykorzystujemy nieodnawialne surowce, które w znacznym stopniu zanieczyszczają nasze środowisko.

W jaki sposób uzyskujemy czystą energię? – Można wykorzystać do tego wodę, używając turbiny wodnej. Tu pojawia się kolejne pytanie: co to takiego jest turbina wodna? Tym razem sięgamy do Internetu i wyszukiwarce odnajdujemy wyjaśnienie: „Turbina wodna to pewien rodzaj silnika wodnego, który zmienia energię mechaniczną wody na ruchu obrotowy za pomocą wirnika”. Trochę skompilowane, ale dzięki posiadanemu urządzeniu, mogliśmy zobaczyć jak działa turbina. Bardzo szybko zmontowaliśmy model ukazujący działanie turbiny wodnej. Nasza turbina wykorzystała wodę, by napędzić wirnik łopatkowy, który pod wpływem silnego strumienia, zaczął się obracać. Okazało się, że takie urządzenie nie produkuje do atmosfery żadnych zanieczyszczeń, a więc jest przyjazne środowisku.

 

 

 

 

Ciekawy świat spod mikroskopu

Ciekawy świat spod mikroskopuMikroskop to urządzenie, które pozwoli każdemu przenieść się w zupełnie inny świat, świat mikroorganizmów, których nie można dostrzec gołym okiem, ale daje również możliwość obserwacji fragmentów organów roślinnych. Prowadząc obserwacje mikroskopowe, skorzystaliśmy z gotowych preparatów. Jakie było zdziwienie, gdy zobaczyliśmy oko muchy, a właściwie oczy muchy, pokryte włoskami nogi owada, tkanki przewodzące w łodydze. Niesamowite! Ale oczywiście my też podjęliśmy próbę wykonania preparatów. Przy użyciu zestawu preparacyjnego wykonaliśmy preparaty ze skórki cebuli, liści moczarki oraz miąższu ziemniaka. Dowiedzieliśmy się, że do wykrywania skrobi ziemniaka można użyć jodyny, która zabarwia ziarna skrobi na granatowy kolor - piękne drobne kulki widoczne w mikroskopie. Każdy z nas już potrafi zrobić prawidłowy preparat, a skórka cebuli prezentuje się pod mikroskopem jak cegiełki w murze, tylko o różnych kształtach.

 

 

 

 

 

Młodzi meteorolodzy

Młodzi meteorolodzyWiemy już, że pogoda jest zawsze, bez względu na to czy pada deszcz, czy świeci Słońce. Znamy również elementy pogody oraz przyrządy służące do ich pomiarów. Z dużym zainteresowaniem przystąpiliśmy do pomiarów składników pogody. Wyposażeni w anemometr, wiatromierz dokonaliśmy pomiaru prędkości i kierunku wiatru w różnych miejscach wokół szkoły. Okazało się, że najsilniejszy wiatr wiał na boisku szkolnym, które jest całkowicie pozbawione „osłony” z roślinności. Dokonaliśmy również pomiaru temperatury powietrza. Nieco dłużej musieliśmy czekać na pomiar opadów atmosferycznych. Deszczomierz umieściliśmy na otwartej przestrzeni w ogrodzie szkolnym i następnego dnia odczytaliśmy ilość opadów atmosferycznych. Najciekawszym pomiarem okazał się pomiar wilgotności powietrza. Każdy z nas mógł sprawdzić jaka jest wilgotność powietrza w różnych miejscach w otoczeniu szkoły. Okazało się, że największa wilgotność występuje wśród drzew.