Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie.
Proszę zaktualizować przegladarkę do nowszej wersji lub wybrać inną z listy poniżej.

Przeglądarka FierFox Przeglądarka Google Chrome Przeglądarka Opera Przeglądarka Internet Explorera Przeglądarka Safari
Kategoria

9 lutego br. weszło w życie rozporządzenie MSWiA w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego strażakom OSP. Kwota świadczenia, to 200 zł miesięcznie. Dodatek będzie wypłacany ze środków budżetu państwa. Przysługuje druhnom i druhom z OSP po osiągnięciu przez mężczyznę 65., a przez kobietę 60. roku życia. Kwota świadczenia ratowniczego będzie podlegać corocznej waloryzacji, do dnia 1 marca każdego roku.

Świadczenie otrzymają strażacy, którzy co najmniej przez 25 lat (druhowie) lub 20 lat (druhny) brali czynny udział w akcjach ratowniczych.

Wypłacanie świadczenia ratowniczego wynika z przepisów ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, która całościowo reguluje funkcjonowanie OSP.

Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego należy złożyć do właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) PSP.

Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie bezpośredniego uczestnictwa w akcjach ratowniczych przez wymagany okres. Osobom, które osiągnęły odpowiedni staż czynnego udziału w akcjach ratowniczych, świadczenie może zostać przyznane już od 1 stycznia 2022 roku. Warunkiem jest złożenie wniosku w ciągu 9 miesięcy od wejścia w życie ustawy o OSP, czyli od 1 stycznia br.

Komu przysługuje świadczenie?

Prawo do świadczenia ratowniczego przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który:

  1. czynnie uczestniczył w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych:
    • w przypadku mężczyzn – przez co najmniej 25 lat;
    • w przypadku kobiet – przez co najmniej 20 lat;
  2. oraz osiągnął:
    • w przypadku mężczyzn – 65 rok życia,
    • w przypadku kobiet – 60 rok życia.

Przez czynne uczestnictwo należy rozumieć bezpośredni udział co najmniej raz w roku w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych.

Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Osoba ubiegająca się o świadczenie ratownicze musi wykazać stosowny okres bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.

Potwierdzeniem bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych jest:

  1. od 1 stycznia 2022r. – dokumentacja prowadzona przez PSP,
  2. od 1 stycznia 2012r. do 31 grudnia 2021r. – dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie 3 świadków (KP PSP w Busku-Zdroju wyjaśnia, że w zasobie archiwalnym informacji ze zdarzeń posiada częściowe potwierdzenie udziału strażaków OSP w akcjach ratowniczych)
  3. do 31 grudnia 2011r. – pisemne oświadczenie 3 świadków,

Zasady odnoszące się do osób powoływanych na świadków:

Co najmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, który ma potwierdzić bezpośredni udział wnioskodawcy w działaniach ratowniczych (Burmistrz, Starosta, pracownik Urzędu Miasta i Gminy bądź Starostwa Powiatowego, Dyrektor Szkoły, Radny Gminny bądź Powiatowy, Sołtys, Komendant Powiatowy PSP lub Policji itp.). Do oświadczenia świadka, który pełnił w przeszłości funkcje publiczne dołącza się kopię dokumentu potwierdzającego ten fakt (świadectwo pracy, akt powołania, wyboru itp.)

Dopuszcza się więcej niż trzech świadków w przypadku, gdy osoby pełniły swoją funkcję tylko przez fragment okresu bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych - wskazanego przez wnioskującego o przyznanie świadczenia ratowniczego.

Świadkiem nie może być:

  1. małżonek, rodzeństwo, wstępny, zstępny lub powinowaty do drugiego stopnia wnioskodawcy,
  2. osoba związana z wnioskodawcą tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli,
  3. osoba pozostająca wobec wnioskodawcy w stosunku podrzędności służbowej,
  4. osoba skazana prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Pisemne oświadczenie świadków, podlega weryfikacji przez Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój pod względem jego wiarygodności, a następnie jest zwracane wnioskodawcy. W przypadku, gdy wnioskodawca był członkiem ochotniczej straży pożarnej poza terenem Miasta i Gminy Busko-Zdrój, to za ten okres czasu oświadczenie weryfikuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy dla siedziby tej jednostki.

Jak uzyskać świadczenie ratownicze OSP?

  1. Pobrać i wypełnić wniosek z klauzulą RODO.
  2. Odszukać/ustalić co najmniej 3 świadków, którzy poświadczą Twoje czynne uczestnictwo w działaniach ratowniczych. Jednym z trzech świadków musi być osoba, która pełniła funkcję publiczną lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej. Ważne: osoba ta może poświadczać tylko czasookres, w którym pełniła funkcję publiczną lub w którym była zatrudniona w urzędzie. Do oświadczenia świadka, który pełnił w przeszłości funkcje publiczne dołącza się kopię dokumentu potwierdzającego ten fakt (świadectwo pracy, akt powołania, wyboru itp.)
  3. Pobrać i wraz ze świadkami, wypełnić oświadczenia o udziale w działaniach lub akcjach ratowniczych. Niezbędne jest również podpisanie klauzuli RODO przez świadków (każdy z osobna).
  4. Udać się do Urzędu Miasta i Gminy w Busku-Zdroju, aby potwierdzić wiarygodności oświadczeń świadków. W tym celu należy złożyć:
    • wypełnione podanie o przeprowadzenie weryfikacji oświadczeń;
    • wypełnione oświadczenia świadków (co najmniej 3)
    Podanie i oświadczenia dostępne są w Biurze Obsługi Interesanta UMiG – Busko-Zdrój, al. Mickiewicza 10, pokój nr 3 oraz pod adresem:
    https://www.umig.busko.pl/urzad/formularze-wnioski/12222-wydzial-organizacyjno-administracyjny-oa.html
  5. Po uzyskaniu potwierdzenia oświadczeń przez Burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój, należy dostarczyć oryginały oświadczeń wraz z klauzulą RODO oraz wypełnionym wnioskiem o przyznanie świadczenia ratowniczego do Komendy Powiatowej PSP w Busku-Zdroju, ul. Waryńskiego 29A.
    Termin wizyty w Komendzie Powiatowej PSP należy ustalić pod nr tel.: 478018120
    Wniosek i oświadczenie dostępne są w Biurze Obsługi Interesanta UMiG – Busko-Zdrój, al. Mickiewicza 10, pokój nr 3 oraz pod adresem:
    https://www.umig.busko.pl/urzad/formularze-wnioski/12222-wydzial-organizacyjno-administracyjny-oa.html 
  6. Po dostarczeniu kompletu dokumentów należy oczekiwać na doręczenie decyzji Komendanta Powiatowego PSP w Busku-Zdroju potwierdzającej przyznanie świadczenia.

Kiedy następuje wypłata?

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA miesięcznie, do 15 dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca w którym przyznano świadczenie ratownicze.

Osoba, która złożyła wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (do dnia 30 września 2022r.) nabywa prawo do świadczenia z wyrównaniem do dnia wejścia w życie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (od 1 stycznia 2022r.).

Telefon kontaktowy w sprawach świadczenia ratowniczego – 41 370 52 64 lub osobiście pod adresem: Urząd Miasta i Gminy w Busku-Zdroju, al. Mickiewicza 10, pok. 49.

Bezpośredni link do Ustawy o Ochotniczych Strażach Pożarnych oraz dokumentów w sprawie świadczenia ratowniczego

https://www.umig.busko.pl/urzad/formularze-wnioski/12222-wydzial-organizacyjno-administracyjny-oa.html