Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie.
Proszę zaktualizować przegladarkę do nowszej wersji lub wybrać inną z listy poniżej.

Przeglądarka FierFox Przeglądarka Google Chrome Przeglądarka Opera Przeglądarka Internet Explorera Przeglądarka Safari
Kategoria
  1. Jak prawidłowo rozliczać umowy zlecenia.

    Opodatkowanie zleceń

    Zleceniodawca, jako płatnik, zobowiązany  jest dokonywać miesięcznego rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia z tytułu zleceń. Kwoty pobranych z tego tytułu zaliczek na podatek musi on przekazać do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika.
    Wysokość zaliczki na podatek określona jest w wysokości 19% przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów oraz o potrącone przez zleceniodawcę w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe.
    Koszty uzyskania przychodu z umowy zlecenia wynoszą generalnie 20%. Podstawą ich obliczenia stanowi przychód pomniejszony o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
    Obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, jednak nie więcej niż 7,755 podstawy wymiaru tej składki.

    Ubezpieczenia od zleceń

    Umowy zlecenia rodzą obowiązek ubezpieczeń społecznych. Zwolnieni z opłacania składek są jedynie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i studenci w wieku do ukończenia 26 lat. 
    Do określenia obowiązku ubezpieczeń konieczne są jednak informacje, czy dla danej osoby jest to jedyny tytuł do ubezpieczeń, czy również pozostaje ona np.: w stosunku pracy ( z innym podmiotem niż jej pracodawca), prowadzi pozarolniczą działalność czy wykonuje inne prace na podstawie umowy zlecenia.
    Jeśli zleceniobiorca pozostaje jednocześnie w stosunku pracy z innymi podmiotem niż zleceniodawca, do określenia obowiązku ubezpieczeń społecznych w takim przypadku ważne jest, jaki przychód ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższy od kwoty minimalnego wynagrodzenia ( w 2007 roku jest to kwota 936zł), to ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia mają charakter obowiązkowy. Jeśli przychód ten jest wyższy lub równy minimalnemu wynagrodzeniu, składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia mogą być odprowadzane na zasadach dobrowolności. 
    Natomiast w przypadku, gdy zleceniobiorca prowadzi jednocześnie pozarolniczą działalność, np.: gospodarczą, przy czym umowa zlecenia zawarta jest niezależnie od prowadzonej działalności, wówczas dana osoba objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z drugiego, obydwu lub wybranego tytułu. Można też zmienić tytuł do ubezpieczeń. Jeśli umowy zlecenia są zawierane w ramach prowadzenia działalności, to wówczas nie są one tytułami do ubezpieczeń. Przedsiębiorca podlega wtedy ubezpieczeniom społecznym jako prowadząca pozarolniczą działalność. 
    Osoba zawierająca z różnymi podmiotami umowy zlecenia obowiązkowo składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzi z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z drugiego, obydwu lub wybranego tytułu. Może też zmienić tytuł ubezpieczeń. W tym przypadku nie obowiązuje zasada uzyskiwania z któregoś z tytułów kwoty minimalnego wynagrodzenia. Ta sama sytuacja ma miejsce, gdy dwie lub więcej umów zlecenia zawarte są z tym samym podmiotem. 
    Jeżeli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne podlegają mu obowiązkowo, wszystkie osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym, niezależnie od tego czy np. w razie dobrowolności ubezpieczeń osoby te zostały objęte tymi ubezpieczeniami.

    5 etapów rozliczania umowy zlecenia 

    - ustal obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
    - w przypadku gdy umowa zlecenia podlega składkom społecznym, oblicz ich wysokość
    - ustal podstawę liczenia kosztów uzyskania przychodów - wynagrodzenia brutto pomniejsz o składki społeczne, od tej kwoty wylicz 20%
    - gdy umowa podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, oblicz podstawę składki zdrowotnej - wynagrodzenie brutto pomniejsz o składki społeczne, a następnie ustal wysokości składek zdrowotnych 9 i 7,75%
    - ustal podstawę opodatkowania i zaliczkę na podatek

    PRZYKŁAD ROZLICZENIE SKŁADKOWO-PODATKOWE UMOWY ZLECENIA

    Zleceniodawca zawarł w marcu 2007r. umowę zlecenia na kwot 2400,00zł brutto z osobą spoza firmy. Osoba ta złożyła oświadczenie, że nie jest nigdzie zatrudniona i nie zgłasza się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jak będzie przedstawiało się rozliczenie umowy?

    I. Ustalamy wysokości składek na ubezpieczenie społeczne
    - Składka emerytalna:
    2400,00zł x 9,76% = 234,24zł
    - Składka rentowa:
    2400,00zł x 6,5% = 156,00zł
    - Łączna kwota składek społecznych:
    234,24zł + 156,00zł = 390,24zł

    II. Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne
    Podstawą wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne jest przychód z tytułu umowy zlecenia pomniejszony o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne:
    2400,00zł - 390,24zł = 2009,76zł
    - Składka na ubezpieczenie zdrowotne:
    2009,76zł x 9% = 180,88zł
    - Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od podatku (7,75%): 
    2009,76zł x 7,75% = 155,76zł

    III. Ustalamy koszty uzyskania przychodu
    W tym celu przychód z tytułu umowy zlecenia pomniejszamy o finansowane przez zleceniobiorcę składki społeczne i od tej kwoty obliczamy koszty: 
    2400,00zł - 390,24zł = 2009,76zł 
    2009,76zł x 20% = 401,95zł

    IV. Ustalamy dochód pracownika
    W tym celu od przychodu z tytułu zlecenia odejmujemy składki na ubezpieczenie społeczne oraz koszty uzyskania przychodu:
    2400,00zł - 390,24zł - 401,95zł = 1607,81zł
    po zaokrągleniu ostateczna kwota zaliczki będzie więc wynosić 150,00zł

    V. Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych
    1608,00zł x 19% = 305,52zł
    305,52zł - 155,76zł = 149,76zł
    po zaokrągleniu ostateczna kwota zaliczki będzie więc wynosić 150,00zł

    VI. Ustalamy wynagrodzenie netto do wypłaty
    W tym celu wynagrodzenie brutto (przychód) pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne, zaliczkę podatkową oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne (9%);
    2400,00zł - 390,24zł - 150,00zł - 180,88zł = 1678,88zł
    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007
  2. Czy płatnicy są obowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych osobie prowadzącej działalność gospodarczą należności z tytułu umowy zlecenia?

    Nie. Jeżeli zleceniobiorca złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, zleceniodawca nie dokonuje poboru zaliczki na podatek. Jednakże z treści złożonego przez zleceniobiorcę oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, że jest on obowiązany otrzymane wynagrodzenie ująć w przychodach z działalności gospodarczej.

    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007

  3. Czy potrącać zaliczki od umów zawartych z cudzoziemcem. Jaki jest sposób obliczania podatku od takiej umowy?

    W przypadku naliczania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia zawartej z cudzoziemcem, która podlega ubezpieczeniom w pierwszej kolejności, ustalmy składki społeczne i składkę zdrowotną. Dopiero wtedy przystępujemy do obliczania podatku. Podatek dochodowy pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Jednakże w przeciwieństwie do tradycyjnych umów zleceń, w tym przypadku przychód przed opodatkowaniem nie podlega pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne, a podatek o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Płatnik jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek od kwoty przychodu.

    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007
  4. Jak zatrudnić na czas wykonywania określonej pracy?

    Kodeks pracy rozróżnia kilka rodzajów umów terminowych. O tym, po którą z nich sięgają strony, decydują okoliczności konkretnej sytuacji. Jeżeli żadna ze stron nie jest w stanie określić czasu wykonania danej pracy, a nie chcą lub nie mogą zawrzeć umowy na czas nieokreślony, najwłaściwsza jest umowa na czas wykonania określonej pracy. Ta forma umowy często wykorzystywana jest przy powierzaniu pracy sezonowej.
    Jak każda umowa o pracę, tak i umowa na czas wykonania określonej pracy jest zgodnym oświadczeniem woli stron pracownika i pracodawcy. Pracownik zobowiązuje się bowiem do świadczenia pracy określonego rodzaju, w wyznaczonym miejscu i czasie, na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy, a pracodawca do zapłaty za tę pracę ustalonego wynagrodzenia. Umowa tego rodzaju może być poprzedzona okresem próbnym nieprzekraczającym trzech miesięcy.

    Trzeba spełnić wymogi formalne
    Umowa o pracę, niezależnie od jej rodzaju, powinna być sformułowana na piśmie. Wymóg ten dotyczy także umowy zawartej na czas wykonania określonej pracy. Pracodawca powinien sporządzić ją w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi trafia do jego akt osobowych.
    Umowa nie zawarta w formie pisemnej pozostaje ważna, gdyż dochodzi do jej zawarcia w sposób dorozumiany, np. ustny lub przez dopuszczenie do pracy. Na pracodawcy ciąży jednak obowiązek potwierdzenia na piśmie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków. Powinien uczynić to najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika.

    Termin zakończenia umowy
    W umowie na czas wykonywania określonej pracy, jak w każdej umowie terminowej trzeba określić termin jej zakończenia. W przeciwnym razie doszłoby bowiem do zawarcia umowy na czas nieokreślony. Mimo że umowa ta należy do kategorii umów terminowych, określenie w niej konkretnej daty końcowej może okazać się niemożliwe.
    Wynika to z charakteru tej umowy, którą stroną zawierają właśnie wtedy, gdy nie wiedzą, ile będzie trwało wykonanie danej pracy. Zakończenie tego rodzaju umowy określa bowiem przyszłe zdarzenie, którym jest ukończenie danej pracy. Dlatego też przy tego rodzaju umowie dopuszczalne jest określenie zakończenia trwania umowy w sposób pośredni, a więc poprzez wskazanie pracy, dla wykonania której umowę tę zawarto. Takie oznaczeni nie powinno jednak budzić wątpliwości, a więc powinno być na tyle precyzyjne, aby możliwe było określenie, kiedy nastąpi koniec zatrudnienia.

    ELEMENTY UMOWY O PRACĘ

    W umowie na czas wykonania określonej pracy należy umieścić:
    - określenie stron, które ją zawierają,
    - określenie rodzaju umowy,
    - datę jej zawarcia,
    - warunki pracy i płacy, w tym w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy.

    WCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIE UMOWY

    Umowę na czas wykonania określonej pracy można wcześniej rozwiązać:
    - w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy za dwutygodniowym wypowiedzeniem,
    - w każdym czasie na mocy porozumienia stron,
    - w trybie bezzwłocznym przez pracodawcę z winy pracownika lub z przyczyn niezawinionych przez pracownika,
    - przez pracownika z winy pracodawcy,
    - w razie wypowiadania pracownikom stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007