Podczas XII Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej 15 grudnia 2011 r. buscy radni uchwalili „Strategię Rozwoju Turystyki Miasta i Gminy Busko-Zdrój na lata 2011-2020".
Busko-Zdrój jako pierwsze z polskich, uzdrowiskowych miast zleciło opracowanie takiej strategii. W czasie krótkiej prezentacji, o samej strategii opowiadali, jej twórcy dr Anna Wilkońska oraz Jacek Kowalski z firmy Smit i Smit Consulting z Krakowa.
To niezwykle istotny dokument z punktu widzenia rozwoju turystyki i uzdrowiska w gminie Busko-Zdrój - podkreślali specjaliści. - Wskazuje inne niż dotychczas kierunki i trendy rozwoju miasta uzdrowiskowego.
Busko-Zdrój będzie konkurować nowym wizerunkiem, daleko wychodzącym poza funkcję uzdrowiskowa gminy. Strategia nawiązuje do najnowszego nurtu turystycznego konkurowania, w myśl którego, to lokalne społeczności są celem zainteresowania i powodem wizyty turystów. Najnowsze badania dowodzą, że rola społeczności lokalnej jest znacząca bowiem największą atrakcją turystyczną są właśnie ludzie tworzący klimat miasta i miejsca.
Turystyka w myśl strategii nastawiona będzie nie tylko na kuracjusza w wieku 55+, ale i na osoby znacznie młodsze - trzydziesto i czterdziestolatków chcących w krótkim czasie wypocząć, zrelaksować się i skorzystać z dostępnej bazy zabiegowej.
Realizacja celów wytyczonych w strategii z pewnością nie jest łatwa - podkreślił podczas prezentacji burmistrz Waldemar Sikora. - W głównej mierze będzie to indywidualna walka buskiego kurortu o dobrą, rynkową pozycję - dodał.
Strategia eksponuje atuty gminy na rynku usług uzdrowiskowych i turystycznych. Ale na tym nie koniec. Wskazuje też działania mające na celu promocję tych walorów, i co ważne, jest punktem wyjścia dla przeprowadzenia właściwej kampanii promocyjnej.
Była ona tworzona razem z lokalnymi przedsiębiorcami, podmiotami sanatoryjnymi, właścicielami pensjonatów, kołami gospodyń wiejskich, lokalnymi grupami działania i innymi interesariuszami. Przygotowana została również w oparciu o prace badawcze, dlatego nie jest oderwana od rzeczywistości.
Poprawa wizerunku i atrakcyjności gminy, jako ważnego ośrodka o charakterze rekreacyjnym – tym się głównie kierowano tworząc strategię.
By zrealizować profesjonalną promocję potrzeba czasu. To długofalowe i trudne działanie. Wymaga odwagi, determinacji, a przede wszystkim współpracy wielu podmiotów. Cel jest jeden - wzmocnić turystyczny wizerunek Buska-Zdroju, jako wiodącego uzdrowiska ziemi świętokrzyskiej, i nie tylko ziemi świętokrzyskiej, bo i całej Polski.
Warto wspomnieć, że strategia zaprezentowana została w ramach Dnia Otwartego Centrum Informacji Turystycznej (CIT). W holu głównym Buskiego Samorządowego Centrum Kultury miał miejsce pokaz twórczości artystycznej i kulturalnej naszego regionu.
Strategia Rozwoju Turystyki Miasta i Gminy Busko-Zdrój na lata 2011-2020
Tekst i fot. EHR