Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie.
Proszę zaktualizować przegladarkę do nowszej wersji lub wybrać inną z listy poniżej.

Przeglądarka FierFox Przeglądarka Google Chrome Przeglądarka Opera Przeglądarka Internet Explorera Przeglądarka Safari
Kategoria

Aktualności

  1. Jak prawidłowo rozliczać umowy zlecenia.

    Opodatkowanie zleceń

    Zleceniodawca, jako płatnik, zobowiązany  jest dokonywać miesięcznego rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia z tytułu zleceń. Kwoty pobranych z tego tytułu zaliczek na podatek musi on przekazać do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika.
    Wysokość zaliczki na podatek określona jest w wysokości 19% przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów oraz o potrącone przez zleceniodawcę w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe.
    Koszty uzyskania przychodu z umowy zlecenia wynoszą generalnie 20%. Podstawą ich obliczenia stanowi przychód pomniejszony o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.
    Obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, jednak nie więcej niż 7,755 podstawy wymiaru tej składki.

    Ubezpieczenia od zleceń

    Umowy zlecenia rodzą obowiązek ubezpieczeń społecznych. Zwolnieni z opłacania składek są jedynie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i studenci w wieku do ukończenia 26 lat. 
    Do określenia obowiązku ubezpieczeń konieczne są jednak informacje, czy dla danej osoby jest to jedyny tytuł do ubezpieczeń, czy również pozostaje ona np.: w stosunku pracy ( z innym podmiotem niż jej pracodawca), prowadzi pozarolniczą działalność czy wykonuje inne prace na podstawie umowy zlecenia.
    Jeśli zleceniobiorca pozostaje jednocześnie w stosunku pracy z innymi podmiotem niż zleceniodawca, do określenia obowiązku ubezpieczeń społecznych w takim przypadku ważne jest, jaki przychód ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższy od kwoty minimalnego wynagrodzenia ( w 2007 roku jest to kwota 936zł), to ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia mają charakter obowiązkowy. Jeśli przychód ten jest wyższy lub równy minimalnemu wynagrodzeniu, składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia mogą być odprowadzane na zasadach dobrowolności. 
    Natomiast w przypadku, gdy zleceniobiorca prowadzi jednocześnie pozarolniczą działalność, np.: gospodarczą, przy czym umowa zlecenia zawarta jest niezależnie od prowadzonej działalności, wówczas dana osoba objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z drugiego, obydwu lub wybranego tytułu. Można też zmienić tytuł do ubezpieczeń. Jeśli umowy zlecenia są zawierane w ramach prowadzenia działalności, to wówczas nie są one tytułami do ubezpieczeń. Przedsiębiorca podlega wtedy ubezpieczeniom społecznym jako prowadząca pozarolniczą działalność. 
    Osoba zawierająca z różnymi podmiotami umowy zlecenia obowiązkowo składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzi z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z drugiego, obydwu lub wybranego tytułu. Może też zmienić tytuł ubezpieczeń. W tym przypadku nie obowiązuje zasada uzyskiwania z któregoś z tytułów kwoty minimalnego wynagrodzenia. Ta sama sytuacja ma miejsce, gdy dwie lub więcej umów zlecenia zawarte są z tym samym podmiotem. 
    Jeżeli chodzi o ubezpieczenie zdrowotne podlegają mu obowiązkowo, wszystkie osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym, niezależnie od tego czy np. w razie dobrowolności ubezpieczeń osoby te zostały objęte tymi ubezpieczeniami.

    5 etapów rozliczania umowy zlecenia 

    - ustal obowiązek ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
    - w przypadku gdy umowa zlecenia podlega składkom społecznym, oblicz ich wysokość
    - ustal podstawę liczenia kosztów uzyskania przychodów - wynagrodzenia brutto pomniejsz o składki społeczne, od tej kwoty wylicz 20%
    - gdy umowa podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu, oblicz podstawę składki zdrowotnej - wynagrodzenie brutto pomniejsz o składki społeczne, a następnie ustal wysokości składek zdrowotnych 9 i 7,75%
    - ustal podstawę opodatkowania i zaliczkę na podatek

    PRZYKŁAD ROZLICZENIE SKŁADKOWO-PODATKOWE UMOWY ZLECENIA

    Zleceniodawca zawarł w marcu 2007r. umowę zlecenia na kwot 2400,00zł brutto z osobą spoza firmy. Osoba ta złożyła oświadczenie, że nie jest nigdzie zatrudniona i nie zgłasza się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jak będzie przedstawiało się rozliczenie umowy?

    I. Ustalamy wysokości składek na ubezpieczenie społeczne
    - Składka emerytalna:
    2400,00zł x 9,76% = 234,24zł
    - Składka rentowa:
    2400,00zł x 6,5% = 156,00zł
    - Łączna kwota składek społecznych:
    234,24zł + 156,00zł = 390,24zł

    II. Obliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne
    Podstawą wyliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne jest przychód z tytułu umowy zlecenia pomniejszony o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne:
    2400,00zł - 390,24zł = 2009,76zł
    - Składka na ubezpieczenie zdrowotne:
    2009,76zł x 9% = 180,88zł
    - Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczana od podatku (7,75%): 
    2009,76zł x 7,75% = 155,76zł

    III. Ustalamy koszty uzyskania przychodu
    W tym celu przychód z tytułu umowy zlecenia pomniejszamy o finansowane przez zleceniobiorcę składki społeczne i od tej kwoty obliczamy koszty: 
    2400,00zł - 390,24zł = 2009,76zł 
    2009,76zł x 20% = 401,95zł

    IV. Ustalamy dochód pracownika
    W tym celu od przychodu z tytułu zlecenia odejmujemy składki na ubezpieczenie społeczne oraz koszty uzyskania przychodu:
    2400,00zł - 390,24zł - 401,95zł = 1607,81zł
    po zaokrągleniu ostateczna kwota zaliczki będzie więc wynosić 150,00zł

    V. Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych
    1608,00zł x 19% = 305,52zł
    305,52zł - 155,76zł = 149,76zł
    po zaokrągleniu ostateczna kwota zaliczki będzie więc wynosić 150,00zł

    VI. Ustalamy wynagrodzenie netto do wypłaty
    W tym celu wynagrodzenie brutto (przychód) pomniejszamy o składki na ubezpieczenie społeczne, zaliczkę podatkową oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne (9%);
    2400,00zł - 390,24zł - 150,00zł - 180,88zł = 1678,88zł
    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007
  2. Czy płatnicy są obowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych osobie prowadzącej działalność gospodarczą należności z tytułu umowy zlecenia?

    Nie. Jeżeli zleceniobiorca złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, zleceniodawca nie dokonuje poboru zaliczki na podatek. Jednakże z treści złożonego przez zleceniobiorcę oświadczenia musi jednoznacznie wynikać, że jest on obowiązany otrzymane wynagrodzenie ująć w przychodach z działalności gospodarczej.

    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007

  3. Czy potrącać zaliczki od umów zawartych z cudzoziemcem. Jaki jest sposób obliczania podatku od takiej umowy?

    W przypadku naliczania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia zawartej z cudzoziemcem, która podlega ubezpieczeniom w pierwszej kolejności, ustalmy składki społeczne i składkę zdrowotną. Dopiero wtedy przystępujemy do obliczania podatku. Podatek dochodowy pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Jednakże w przeciwieństwie do tradycyjnych umów zleceń, w tym przypadku przychód przed opodatkowaniem nie podlega pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne, a podatek o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Płatnik jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek od kwoty przychodu.

    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007
  4. Jak zatrudnić na czas wykonywania określonej pracy?

    Kodeks pracy rozróżnia kilka rodzajów umów terminowych. O tym, po którą z nich sięgają strony, decydują okoliczności konkretnej sytuacji. Jeżeli żadna ze stron nie jest w stanie określić czasu wykonania danej pracy, a nie chcą lub nie mogą zawrzeć umowy na czas nieokreślony, najwłaściwsza jest umowa na czas wykonania określonej pracy. Ta forma umowy często wykorzystywana jest przy powierzaniu pracy sezonowej.
    Jak każda umowa o pracę, tak i umowa na czas wykonania określonej pracy jest zgodnym oświadczeniem woli stron pracownika i pracodawcy. Pracownik zobowiązuje się bowiem do świadczenia pracy określonego rodzaju, w wyznaczonym miejscu i czasie, na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy, a pracodawca do zapłaty za tę pracę ustalonego wynagrodzenia. Umowa tego rodzaju może być poprzedzona okresem próbnym nieprzekraczającym trzech miesięcy.

    Trzeba spełnić wymogi formalne
    Umowa o pracę, niezależnie od jej rodzaju, powinna być sformułowana na piśmie. Wymóg ten dotyczy także umowy zawartej na czas wykonania określonej pracy. Pracodawca powinien sporządzić ją w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pracownik, a drugi trafia do jego akt osobowych.
    Umowa nie zawarta w formie pisemnej pozostaje ważna, gdyż dochodzi do jej zawarcia w sposób dorozumiany, np. ustny lub przez dopuszczenie do pracy. Na pracodawcy ciąży jednak obowiązek potwierdzenia na piśmie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków. Powinien uczynić to najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika.

    Termin zakończenia umowy
    W umowie na czas wykonywania określonej pracy, jak w każdej umowie terminowej trzeba określić termin jej zakończenia. W przeciwnym razie doszłoby bowiem do zawarcia umowy na czas nieokreślony. Mimo że umowa ta należy do kategorii umów terminowych, określenie w niej konkretnej daty końcowej może okazać się niemożliwe.
    Wynika to z charakteru tej umowy, którą stroną zawierają właśnie wtedy, gdy nie wiedzą, ile będzie trwało wykonanie danej pracy. Zakończenie tego rodzaju umowy określa bowiem przyszłe zdarzenie, którym jest ukończenie danej pracy. Dlatego też przy tego rodzaju umowie dopuszczalne jest określenie zakończenia trwania umowy w sposób pośredni, a więc poprzez wskazanie pracy, dla wykonania której umowę tę zawarto. Takie oznaczeni nie powinno jednak budzić wątpliwości, a więc powinno być na tyle precyzyjne, aby możliwe było określenie, kiedy nastąpi koniec zatrudnienia.

    ELEMENTY UMOWY O PRACĘ

    W umowie na czas wykonania określonej pracy należy umieścić:
    - określenie stron, które ją zawierają,
    - określenie rodzaju umowy,
    - datę jej zawarcia,
    - warunki pracy i płacy, w tym w szczególności: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, wymiar czasu pracy, termin rozpoczęcia pracy.

    WCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIE UMOWY

    Umowę na czas wykonania określonej pracy można wcześniej rozwiązać:
    - w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy za dwutygodniowym wypowiedzeniem,
    - w każdym czasie na mocy porozumienia stron,
    - w trybie bezzwłocznym przez pracodawcę z winy pracownika lub z przyczyn niezawinionych przez pracownika,
    - przez pracownika z winy pracodawcy,
    - w razie wypowiadania pracownikom stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
    - więcej; Gazeta Prawna  nr 72 z dnia 12 kwietnia 2007

Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa realizuje w ramach ZPORR działanie 2.3. projekt umożliwiający DOFINANSOWANIE ZATRUDNIENIA  osób odchodzących z rolnictwa.
W ramach projektu możliwe jest dofinansowanie do 65% kosztów zatrudnienia rolników, członków ich rodzin, domowników w przedsiębiorstwach województwa świętokrzyskiego.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem pod nr tel : 41 34 443 92, e-mailem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Pracownicy SIPH udzielą Państwu wszelkich niezbędnych informacji.

Szczegółowy opis projektu zawiera strona  http://www.zporr23.siph.com.pl/
 

WSKAŹNIKI I STAWKI LUTY 2007
PODATKI
KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODU W 2007r

Koszty uzyskania przychodu

- jeden zakład

miesięcznie: 108,50zł

rocznie:1302,00zł

Koszty uzyskania przychodu

- kilka zakładów

nie może przekroczyć

rocznie:1953,23zł

Koszty uzyskania przychodu

dla dojeżdżających

miesięcznie: 135,63zł

rocznie:1627,56zł

Koszty uzyskania przychodu

dla dojeżdżających - kilka zakładów

nie może przekroczyć

rRocznie:2441,54zł

SKALA PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH W 2007r.

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad                                        do

 

                                 43 405

19% podstawy obliczenia minus 572zł 54gr

43 405                                     85 528

7674zł 41gr plus 30% nadwyżki ponad 43 405zł

85 528

20 311zł 31gr plus 40% nadwyżki ponad 85 528zł

RYCZAŁT

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2007roku

Opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlegają uzyskane w 2006roku:

  • Ø Przychody z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 250 000euro,
  • Ø Przychody uzyskiwane wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250000euro,
  • Ø Przychody z działalności prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki, opodatkowane wyłącznie w formie karty podatkowej lub za część roku w formie karty podatkowej i za część roku na zasadach ogólnych, a łącznie przychody nie przekroczyły kwoty 250 000euro,
  • Ø Przychody za 2005rok uprawniające do opłacania ryczałtu kwartalnie 25000euro.

Kwoty euro na walutę polską przelicza się według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Kurs euro na ten dzień wynosił 3,9835zł, czyli kwoty te wynoszą odpowiednio 995 875 zł oraz 99 587zł

ZWOLNIENIE PODMIOTOWE VAT W 2007r

Zwolnienie od podatku od towarów i usług przysługuje podatnikom, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W roku 2007 kwota wyrażona w złotych będzie wynosić 39 700zł. W przypadku przekroczenia tej kwoty przez podatnika, w ciągu danego roku, zwolnienie to traci  moc z chwilą tego przekroczenia.

Zwolnienie podmiotowe przysługuje również podatnikom rozpoczynającym wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w trakcie roku podatkowego, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000euro.

PRAWO PRACY I UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
Składki na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorców

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne od 1 grudnia 2006r. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, które:

  • Ø Rozpoczęły wykonywanie działalności gospodarczej nie wcześniej niż 25 sierpnia 2005r.,
  • Ø W okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziły pozarolniczej działalności,
  • Ø Nie wykonują działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej - stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 269,73zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia).

Za grudzień 2006r. składka na ubezpieczenia społeczne wyżej wymienionych osób nie może być niższa (podstawa wymiaru składki to 30% minimalnego wynagrodzenia tj. 269,73zł);

  • - Na ubezpieczenie emerytalne od kwoty 52,65zł (tj. 19,52%),
  • - Na ubezpieczenie rentowe od kwoty 35,06zł (tj. 13%),
  • - Na ubezpieczenie chorobowe od kwoty 6,61zł (tj. 2,45%).

Składka na ubezpieczenie zdrowotne od 1 stycznia 2007r to 177,36zł (9% podstawy, którą stanowi kwota 1970,65zł tj. 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w III kwartale 2006roku, włącznie z wypłatami z zysku).

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od 1 grudnia 2006r dla:

  1. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
  2. twórców i artystów, osób wykonujących wolny zawód w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności: lekarzy wszystkich specjalności, techników dentystycznych, felczerów, położnych pielęgniarek, prawników, ekonomistów, inżynierów, architektów, techników budowlanych, geodetów, rzeczników patentowych, tłumaczy oraz księgowych,
  3. wspólnika jednoosobowej spółki z o.o. oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,
  4. osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
  • - stanowi kwota zadeklarowana, nie niższa 1478,80zł (60% przeciętnego wynagrodzenia w III kwartale, które wyniosło 2464,66zł),

Od 1 grudnia 2006r. najniższa składka na ubezpieczenie społeczne wyżej wymienionych osób:

-        19,52% podstawy na ubezpieczenie emerytalne tj. 288,66zł,

-        13% podstawy na ubezpieczenie rentowe tj. 192,24zł,

-        2,45% podstawy na ubezpieczenie chorobowe tj. 36,23zł

Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

-        Od 1 stycznia 2007r. nie może być niższa od kwoty 177,36zł (9% podstawy, którą stanowi kwota 1970,65zł, tj. 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w III kwartale 2006roku, włącznie z wypłatami z zysku).

Płatnicy zobowiązani do opłacania składek na Fundusz Pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 20kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy opłacają składkę w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki tj. 36,23zł

PODRÓŻE SŁUŻBOWE

Dieta na pokrycie kosztów wyżywienia w czasie podróży służbowej na terenie kraju (stawka za dobę)

Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej w czasie podróży służbowej (20% diety)

Ryczałt na pokrycie kosztów noclegu w czasie podróży służbowej (150% diety)

23zł

4,60zł

34,50zł

WYNAGRODZENIA

Minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2007roku wynosi 936,00zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2006r. wyniosło 3027,51zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2006r. wyniosło 2759,65zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w październiku 2006r. wyniosło 2657,99zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w grudniu 2006r. wyniosło 3026,67zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w listopadzie 2006r. wyniosło 2757,59zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w październiku 2006r. wyniosło 2657,58zł

Przeciętne wynagrodzenie w III kwartale 2006r. wyniosło 2464,66zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku w III kwartale 2006r. wyniosło 2627,53zł

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w III kwartale 2006r. wyniosło 2613,38zł

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne  w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, w 2005roku wyniosło 1977,20zł, a w drugim półroczu 2005roku wyniosło 2038,00zł

- więcej; Gazeta Prawna z dnia 5 lutego 2007

  1. Jak odróżnić reprezentację od wydatków reklamowych
    Od 1 stycznia 2007r. Nie uznaje się koszty podatkowe kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wydatki na reklamę mogą być natomiast zaliczane do kosztów w całości i to niezależnie od tego, czy reklama ma charakter publiczny, czy niepubliczny.

    Nie ma definicji
    Ponieważ tylko wydatki, które nie mają charakteru reprezentacyjnego (a np. mają charakter reklamowy), mogą być zaliczone do kosztów przedsiębiorcy, pojawia się pytanie, co to jest reprezentacja i jak działania reprezentacyjne odróżnić od reklamy? Niestety, ustawodawca nie pokusił się o zdefiniowanie tych pojęć w ustawach o podatkach dochodowych.
    Definicja słownikowa reklamy to „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś".
    Reprezentacja to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy.
    Reklama to zachęcanie do zakupu towarów lub usług.
    Co do tej pory było reklamą
    W świetle dotychczasowej praktyki sądów i organów podatkowych za reklamę uważane były m.in. następujące wydatki:

    - reklama w środkach masowego przekazu,
    - drukowane materiały reklamowe,
    - organizacja imprez, których celem jest reklama,
    - propagowanie, zachwalanie produktów,
    - usługi telemarketingu (pracownicy call center prezentują ofertę przedsiębiorcy i zachęcają do zakupu jego produktów),
    - udział przedsiębiorcy we wszelkiego rodzaju imprezach reklamowych (targi, wystawy, konferencje reklamowe, pokazy), w tym opłaty za uczestnictwo w tych imprezach, za projektowanie, urządzenie i likwidację oraz obsługę stoisk, przewozy eksponatów, pomocy wystawowych itp., ubezpieczenie eksponatów,
    - wyposażenie sklepów, ekspozycje produktów - jeśli zawierają elementy reklamowe, np. banery, foldery reklamowe z logo podatnika lub hasło zachęcające do kupna produktów spółki.

    W całości do kosztów
    Od 1 stycznia 2007r. Nie ma znaczenia, czy reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Każdy wydatek o charakterze reklamowym może być zaliczony do kosztów podatkowych. W szczególności można więc do nich  zaliczyć następujące wydatki wcześniej nieuznawane za koszty podatkowe:

    - reklamę pocztową przesłaną do konkretnych osób;
    - doręczenie materiałów reklamowych do mieszkań, zakładów pracy przy wykorzystaniu baz danych o indywidualnych odbiorcach;
    - upominki reklamowe wręczane określonym imiennie osobom.

    Podsumowanie
    Interpretacja nowych przepisów to pole do wielu sporów z organami podatkowymi.

    Zwłaszcza gdy element reklamy i reprezentacji występuje jednocześnie w działaniu podejmowanym przez podatnik ( np. podatnik poniósł koszty wydrukowania albumu o malarstwie; na jednej ze stron albumu umieścił swoje logo i reklamę swoich produktów). Pojawia się pytanie, jak rozliczać takie wydatki - czy są to koszty reklamy, zaliczane do kosztów podatkowych w całości, czy też reprezentacja, nieuznawana za taki koszt?

    - więcej; Rzeczpospolita z dnia 18 stycznia 2007
    - więcej; Gazeta Prawna z dnia 18 stycznia 2007
  2. Kto może opłacać niższą składkę ubezpieczeniową do ZUS.
    Osoby, które rozpoczynają wykonywanie działalności gospodarczej, mogą skorzystać z dwuletniej ulgi w opłacaniu składek ZUS. Dzięki temu ich miesięczne płatności są o wiele niższe niż pozostałych osób.

    Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ( jest ogłaszana przez ZUS 5 razy w roku - na okresy styczeń-luty, marzec-maj, czerwiec-sierpień, wrzesień-listopad i grudzień) dla większości osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi zadeklarowana kwota, która nie może być niższa niż 60% przeciętnego wynagrodzenia. Obecnie kwota ta wynosi 1478,80zł. 

    W związku z tym, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy tych osób (liczone od tej podstawy) za grudzień ubiegłego roku oraz styczeń i luty tego roku (opłacane do ZUS odpowiednio w styczniu, lutym i marcu0 nie mogą być niższe od kwot: 
    - Na ubezpieczenie emerytalne 288,66zł (19,52% podstawy wymiaru),
    - Na ubezpieczenie rentowe 192,24zł (13% podstawy wymiaru),
    - Na ubezpieczenie chorobowe 36,23zł (2,45% podstawy wymiaru),
    - Na Fundusz Pracy 36,23zł (2,45% podstawy wymiaru).

    Osoby prowadzące działalność muszą też ( po samodzielnym ustaleniu stopy procentowej ) opłacić składki na ubezpieczenie wypadkowe. Zakładają, że wynosi ona 1,8% aktualnej podstawy wymiaru, składka wynosi 26,62zł.
    Ponadto osoby te mają też opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Podstawę jej wymiaru stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku. Obecnie kwota ta wynosi 1970,65zł. Składka na to ubezpieczenie nie może być niższa niż 8,75% ( za grudzień) i 95 (od początku tego roku) wymienionego wynagrodzenia. Wynosi więc - za grudzień 172,43zł, a za styczeń i luty wzrośnie do 177,36zł.

    Dla debiutujących - ulga
    Ponieważ dla osób debiutujących w biznesie kwota ta może stanowić wysokie obciążenie, ustawodawca wprowadził dla nich specjalne rozwiązanie. Wybrane osoby, które rozpoczęły działalność gospodarczą 25 sierpnia 2005r. lub później,  mogą korzystać z ulgi w opłacaniu składek do ZUS. 

    Przez pierwsze 2 lata od daty rozpoczęcia wykonywania działalności opłacają składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe (dobrowolna) od preferencyjnej podstawy wymiaru. Nie opłacają składki na Fundusz Pracy. 
    Podstawa do obliczenia składek jest zdecydowanie niższa niż ta, którą opłacają osoby już prowadzące działalność. Wynosi nie 60% przeciętnego wynagrodzenia, ale 30% minimalnego wynagrodzenia (przez cały 2007 rok 280,80zł tj. 30% z kwoty 936zł). Początkujący biznesmen zapłaci więc do ZUS miesięcznie 103,25zł zamiast 579,99zł. Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze składkę na ubezpieczenie zdrowotne - 177,36zł 

    Kto nie skorzysta

    Z preferencyjnych zasad opłacania składek nie mogą natomiast korzystać wspólnicy spółek jawnych, komandytowych lub partnerskich oraz jednoosobowy wspólnik spółki z o.o., a także twórcy i artyści.

    Jakie dokumenty do ZUS
    Fakt rozpoczęcia wykonywania działalności trzeba zgłosić do ZUS. W tym celu należy złożyć zgłoszenie płatnika składek i zgłosić do ubezpieczeń siebie jako ubezpieczonego. Zgłoszenia płatnika składek dokonuje się przez złożenie formularza:

    - ZUS ZFA - zgłoszenie płatnika składek osoby fizycznej lub
    - ZUS ZPA - zgłoszenie płatnika składek osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej( gdy działalność jest prowadzona w ramach spółki cywilnej).

    Zgłoszenie płatnika trzeba złożyć w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych we właściwej jednostce ZUS. Trzeba też dołączyć do niego kopię decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP i zaświadczenie urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON. Zgłoszenia siebie jako osoby ubezpieczonej do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego i zdrowotnego też należy dokonać w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (tj. od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności). W tym celu trzeba złożyć formularz ZUS ZUA z kodem tytułu ubezpieczenia.

    - więcej; Rzeczpospolita  z dnia 22 stycznia  2007
  1. Kiedy przedsiębiorca może utracić prawo do zasiłku chorobowego

    Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą korzystając ze zwolnienia lekarskiego wykonuje czynności z nią związane, to może stracić prawo do zasiłku chorobowego. Zatem osoba, która prowadzi własną działalność gospodarczą i korzysta ze zwolnienia lekarskiego stwierdzającego jej niezdolność do pracy, nie może w tym czasie dalej zajmować się sprawami związanymi ze swoją działalnością i równocześnie pobierać zasiłek chorobowy. Nie może także wykonywać innej pracy zarobkowej (np. na rzecz innej firmy).

    PRZYKŁAD

    Bez zasiłku na cały okres zwolnienia

    Mechanik prowadził warsztat blacharski. Ponieważ zachorował na nerki, udał się do lekarza i uzyskał zwolnienie lekarskie stwierdzające jego niezdolność do pracy na okres 1 miesiąca. Po dwóch dniach choroby mechanik otrzymał telefon od swojego pracownika, że przyjechał klient z reklamacja i prosi o rozmowę z właścicielem, ponieważ kwestionuje jakość naprawy karoserii. Mężczyzna udał się więc do warsztatu, aby wyjaśnić całą sprawę. W czasie rozmowy z klientem przy samochodzie znajdującym się w warsztacie pojawili się kontrolerzy ZUS, którzy spisali protokół stwierdzając, że zastali Adama Z. przy pracy. Następnie ZUS wydał decyzję, w której pozbawił mechanika zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

    - więcej; Gazeta Prawna  z dnia 28 września 2006
  2. Kiedy trzeba pamiętać o aktualizacji NIP - Podatnicy, którzy posiadają Numer Identyfikacji Podatkowej, muszą aktualizować dane objęte zgłoszeniem identyfikacyjnym, jeśli ulegają one zmianie. Za niedopełnienie tego obowiązku grożą kary.

    4 KROKI
    Jak uzyskać NIP za pośrednictwem płatnika

    1 Płatnik pobiera druki z urzędu
    Płatnicy są zobowiązani do zaopatrzenia się w formularze zgłoszeń w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na ich siedzibę.
    2 Płatnik dostarcza formularz
    Płatnik w terminie 7 dni od dnia potrącenia pierwszej zaliczki na podatek dochodowy lub od dnia złożenia oświadczenia w sprawie rozliczenia rocznego dostarcza podatnikowi formularz zgłoszenia identyfikacyjnego.
    3 Podatnik wypełnia formularz
    W terminie 14 dni od dnia otrzymania formularza zgłoszenia podatnik powinien złożyć płatnikowi zgłoszenie identyfikacyjne.
    4 Płatnik przekazuje zgłoszenie do urzędu
    Płatnik jest zobowiązany przekazać, w tym za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego, zgłoszenie identyfikacyjne naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia formularza zgłoszenia przez podatnika.

    W jakim terminie aktualizować NIP
    Podatnicy zgłoszenie aktualizacyjne składają do właściwego naczelnika skarbowego w odpowiednich terminach:

    - o podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego - nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych,
    - o pozostali podatnicy - nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych ( z pewnymi zastrzeżeniami),
    - o podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin - wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku.

    Kiedy aktualizować

    Przy każdej zmianie danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym należy składać w urzędzie skarbowym aktualizacje NIP.

    Jak aktualizować
    Zgłoszenie aktualizacyjne składa się na takim samym formularzu jak zgłoszenie identyfikacyjne, zaznaczając tylko, że jest to aktualizacja.

    Jakie grożą kary
    Za niezaktualizowanie NIP grozi kara grzywny w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności najniższego miesięcznego wynagrodzenia.

    - więcej; Gazeta prawna z dnia 12 października 2006
  3. Dotacje - Przedsiębiorcy już powinni przygotowywać dokumentację o dotację z funduszy unijnych 2007-2013 Dokumenty opisujące możliwości wykorzystania funduszy strukturalnych nie są jeszcze gotowe a stopień ich przygotowania powoduje, że jedynie ogólnie możemy się dowiedzieć, kto, ile i na co będzie mógł otrzymać dotację. Dopiero ostatecznie przyjęte i zatwierdzone dokumenty o największym stopniu szczegółowości pozwolą jednoznacznie rozstrzygną wątpliwości i pytania przyszłych beneficjentów.

    Jaka powinna być inwestycja

    Inwestycja musi być przemyślana pod wieloma względami:
    - o jednoznacznie wpisywać się w strategie rozwoju firmy,
    - o podnosić swoją konkurencyjność na rynku, zaoferować klientom nowe, poszukiwane bądź unikalne na rynku produkty i usługi,
    - o być innowacyjna,
    - o mieć pozytywny lub co najmniej neutralny wpływ na środowisko naturalne.

    Inżynieria finansowa
    Podstawową zasadą funduszy strukturalnych jest zasada refinansowania poniesionych kosztów.

    Samodzielnie czy nie
    Prawidłowe przygotowanie wszystkich dokumentów niezbędnych do aplikowania o fundusze strukturalne to dość złożony proces.
    Rozwiązaniem jest powierzenie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej specjalistycznym firmom doradczym.

    Fundusze Strukturalne 2007-2013
    Najwięcej aktualnych informacji dotyczących funduszy strukturalnych 2007-2013 znajduje się na następujących wortalach:


    - o http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/ to wortal funduszy strukturalnych i jednocześnie największa skarbnica wiedzy o nich, znajdziemy tu wszystkie niezbędne informacje dotyczące funduszy strukturalnych 2007-2013. Ponadto znajdują się tu informacje dotyczące funduszy strukturalnych 2004-2006, programów przedakcesyjnych, funduszu spójności, inicjatyw wspólnotowych i mechanizmu EOG (Europejski Obszar Gospodarczy).
    - o http://www.minrol.gov.pl/ na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi są niezbędne i aktualne informacje dotyczące funduszy strukturalnych przeznaczonych dla rolnictwa, przedsiębiorstw przetwórstwa spożywczego oraz podmiotów działających w sektorze rybnym.

    Warte polecenia są również strony instytucji wdrażających:
    o http://www.parp.gov.pl/
    o http://www.arimr.gov.pl/

    - więcej; Gazeta prawna z dnia 17 października 2006

  4. Jak zdobyć uprawnienia do prowadzenia biura rachunkowego
    Biuro rachunkowe mogą założyć osoby uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Będą to nie tylko doradcy podatkowi ale również osoby posiadające certyfikat księgowego.
    O własnym biurze podatkowym mogą myśleć osoby, które posiadają odpowiednie uprawnienia. Uprawnienia te trzeba jednak potwierdzić albo certyfikatem, albo zdanym egzaminem.
    Uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych mają osoby posiadające certyfikat księgowego wydawany przez Ministerstwo Finansów. Certyfikat można zdobyć albo uzyskując odpowiednie wykształcenie, albo przystępując do egzaminu. W obu przypadkach niezbędne jest doświadczenie. Za praktykę w księgowości uznaje się:

    - o prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych,
    - o czynności w ramach badania sprawozdania finansowego pod nadzorem biegłego rewidenta.

    Certyfikat dla wykształconych
    Osoby, które chciałyby otrzymać certyfikat bez zdawania egzaminu, muszą przede wszystkim posiadać trzyletnią praktykę w księgowości. Kolejnym warunkiem jest uzyskanie odpowiedniego wykształcenia. Zapewnia je ukończenie kierunku ekonomicznego o specjalności rachunkowości na uczelni wyższej. Druga możliwość to ukończenie studiów podyplomowych z zakresu rachunkowości.
    Niezbędnym warunkiem jest jednak uzyskanie wykształcenia na uczelniach mających prawo do nadawania tytułu doktora nauk ekonomicznych. Jest to warunek bezwzględny. Większość szkół prywatnych niestety nie ma takich uprawnień.
    Uczelnie, które maja takie uprawnienia znajdują się na stronie internetowej: www.pan.pl/ck/

    Egzamin dla pozostałych
    Osoby, które nie spełniają wspomnianych warunków, a chcą uzyskać uprawnienia, mogą przystąpić do egzaminu. W tym przypadku będzie konieczne udokumentowanie dwuletniej praktyki i co najmniej wykształcenia średniego. Terminy egzaminów publikowane są na stronach Ministerstwa Finansów.

    - więcej; Gazeta Prawna  z dnia 23 października 2006
  5. Jak rozliczyć zakup wyposażenia biura firmy
    Podatnicy kupujący sprzęt biurowy mogą ponoszone wydatki zaliczać bezpośrednio do kosztów podatkowych lub zdecydować się na ich amortyzację. W takim jednak przypadku muszą wybrać metodę amortyzacji i ustalić wartość początkową kupionego sprzętu.
    Firma to nie tylko ludzie, ale również sprzęt biurowy, komputery, faksy, telefony, meble, a także materiały biurowe (papier, spinacze, długopisy). Kupując sprzęt lub materiały biurowe, podatnik ponoszone na ten cel wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów.

    Zaliczenie do kosztów
     Podatnik ma więc prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki, jeśli tylko mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wpływ na wysokość osiąganych przychodów. Kosztami będą nie tylko wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, ale i te które pozostają w związku pośrednim. Istotne jest to, by pomiędzy poniesieniem wydatku a zamiarem osiągnięcia przychodów istniał związek przyczynowo-skutkowy. Niezbędne jest także to, by wydatek nie znajdował się na tzw. liście negatywnej, czyli wśród wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.
    Zakup do firmy telefonów, faksów, mebli czy też artykułów biurowych z pewnością ma związek z prowadzoną działalnością. Ma też wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Stąd wydatki tego rodzaju mogą być bez przeszkód zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
    W pewnych przypadkach zaliczenie niektórych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może narazić podatnika na spór z organami podatkowymi. Stanie się tak, gdy do kosztów podatkowych zaliczone zostaną wydatki poniesione na zakup lodówki czy kuchenki mikrofalowej jako wyposażenia pomieszczenia socjalnego. Trudno byłoby w takim przypadku wykazać związek wydatków z prowadzoną działalnością, i to nawet pośredni. Ciężar udowodnienia w takim przypadku spoczywałby na podatniku.
    W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych za zakup rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa nie zaliczanych do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są  wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą osobistym celom podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

    Podatnicy nie muszą oczywiście (ale mogą) dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3 500,00zł 

    - więcej; Gazeta Prawna  z dnia 6 listopada 2006
  1. Jak prowadzić księgę przychodów: teraz i po zmianach - Abc kosztów w małej firmie - Praktyczny poradnik dla każdego przedsiębiorcy:

    - Jak założyć i prowadzić księgę,
    - Jak postępować, by księga była rzetelna i niewadliwa,
    - Jak dokonywać zapisów w księdze,
    - Jak prowadzić uproszczoną księgę przychodów,
    - Jak ustalić, co jest kosztem,
    - Jak rozliczać koszty amortyzacji,
    - Jak rozliczać koszty finansowe,
    - Jak rozliczać koszty reprezentacji i reklamy,
    - Jak rozliczać w kosztach samochód,
    - Jak księgować wydatki na lokal,
    - Jak wliczać w koszty wynagrodzenia,
    - Jakie zmiany w kosztach.

    - więcej; dodatek do Gazety Prawnej (Abc kosztów w małej firmie)  Nr 191 (1809) z dnia 2 października 2006

  2. Koszty uzyskania przychodów w orzecznictwie - Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, nawet na niewielką skalę, próbują obniżać obciążenia podatkowe. Decydują się więc na generowanie jak najwyższych kosztów podatkowych. Niestety, nie wszystkie wydatki ponoszone przez firmę mogą być takimi kosztami. Wskazówek pozwalających na prawidłową kwalifikację wydatków dostarcza bogate orzecznictwo sądowe. 

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej (Niezbędnik) Nr 192 (1810) z dnia 3 października 2006

  3. Instrukcja obsługi ZUS-u

    a) przystąpienie do systemu ubezpieczeń,
    - obowiązek po zawarciu umowy o pracę,
    - zgłoszenie członków rodziny,
    - comiesięczne składki od pracownika,
    - na umowie zlecenia i o dzieło.
    b) działalność na własny rachunek,
    - zgłoszenie także elektroniczne,
    - kiedy, jak i ile trzeba płacić.
    c) zasiłki i zaświadczenia,
    - macierzyński także dla ojca,
    - świadczenia za czas choroby,
    - odszkodowanie za wypadek przy pracy,
    - zasiłek dla wracających do pracy,
    - gdy zachoruje dziecko,
    - świadczenie rehabilitacyjne po chorobie.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej (Prawo i Życie) Nr 195 (1813) z dnia 6 września 2006
  1. Jakie ewidencje podatkowe prowadzi zaczynający działalność gospodarczą - Rodzaj ewidencji podatkowej, jaką będzie prowadził przedsiębiorca zależy od wybranej przez niego formy opłacania podatku dochodowego. Podatek od towarów i usług zaś wymusza prowadzenie ewidencji do celów VAT.
    Przedsiębiorcy opodatkowani kartą podatkową prowadzą:
    - ewidencję zatrudnienia,
    - karty przychodów.

    Przedsiębiorcy opodatkowani ryczałtem prowadzą:

    - ewidencję przychodów,
    - ewidencję wyposażenia,
    - wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    - karty przychodów.

    Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych prowadzą:

    - podatkową księgę przychodów i rozchodów,
    - ewidencję sprzedaży,
    - ewidencję wyposażenia,
    - wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    - karty przychodów,
    - ewidencję przebiegu pojazdów,
    - ewidencję kupna i sprzedaży wartości dewizowych (kantory),
    - ewidencję pożyczek i zastawionych rzeczy ( lombardy).

    - więcej; dodatek do Rzeczpospolitej (dobra firma)  Nr 742/201 (7495) z dnia 29 sierpnia 2006
  2. Punkty ksero i producenci kopiarek muszą płacić twórcom - Prowadzący punkty ksero, importerzy i producenci skanerów i kopiarek oraz papieru kserograficznego muszą płacić na rzecz posiadaczy praw autorskich za korzystanie z ich utworów. Są to tzw. opłaty reprograficzne. Opłaty wynoszą od 1 do 3 procent uzyskiwanych wpływów z powielania książek, czasopism, reprodukcji, map, zdjęć itp. utworów.

    Warto pamiętać, że przy obliczaniu należnej opłaty bierze się pod uwagę tylko wpływy uzyskiwane z zwielokrotniania utworów na własny użytek osobisty osób trzecich, a nie cały obrót firmy.

    Utworami nie są natomiast np. akty normatywne lub ich urzędowe projekty, urzędowe dokumenty, opublikowane opisy patentowe lub ochronne, a nawet proste informacje prasowe. Orzecznictwo sądowe nie uznaje także za utwory m.in. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy, a także opinii i raportów biegłych rewidentów dołączonych do sprawozdań finansowych. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 155 (1773) z dnia 10 sierpnia 2006
  3. Jak prowadzić przedsiębiorstwo w spółce cywilnej? - Spółkę cywilną zawsze warto polecać początkującym przedsiębiorcom, którzy nie chcą działać w pojedynkę. Również znakomicie nadaje się ona do zorganizowania niedużej, rodzinnej firmy. jej zawiązanie nie wymaga ani skomplikowanych formalności, ani kosztownych wkładów. Każdy wspólnik może mieć wpływ na działalność. przedsiębiorstwo w tej postaci wolno prowadzić latami, jeśli obroty spółki pozostają niewielkie.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej Nr 172 (1790) z dnia 5 września 2006
  4. Jak podpisać umowę najmu lokalu użytkowego? - Umowa najmu lokalu na dłużej niż rok powinna być zawarta na piśmie. W obrocie gospodarczym zaś, dla celów dokumentacyjnych i podatkowych, należy zawierać w tej formie każdą umowę.

    W załączeniu wzór umowy. 
    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Tygodnik Prawa Gospodarczego) Nr 187 (1805) z dnia 26 września 2006
  5. Jak zawiązać i prowadzić spółkę komandytową - Przedsiębiorcy ciągle rzadziej wybierają spółkę komandytową niż inne formy prawne prowadzenia działalności. Bierze się to po części  z braku przyzwyczajeń i pozytywnych przykładów z najbliższego otoczenia, a po części stąd, że nadal mało o niej wiedzą. Kiedy więc decydują się na wydanie pieniędzy na poradę adwokata lub radcy prawnego i na akt notarialny, wybierają przeważnie spółkę z o.o. Tymczasem i spółka komandytowa ma nieocenione zalety.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Tygodnik Prawa Gospodarczego) Nr 187 (1805) z dnia 26 września 2006
  6. Umowa o pracę
    W pytaniach i odpowiedziach:
    - Umowa o pracę,
    -  Wynagrodzenia,
    - Urlopy,
    -  Wypowiedzenie.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Niezbędnik - Kodeks pracy) Nr 187 (1805) z dnia 26 września 2006
  7. Jak prawidłowo obliczać wynagrodzenie należne za niepełny miesiąc - Podane są przykłady jak obliczać wynagrodzenie należne za niepełny miesiąc:
    - Przykład 1: Pensja za niepełny miesiąc,
    - Przykład 2: Za czas choroby,
    - Przykład 3: Za czas urlopu.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Tygodnik Prawa Pracy) Nr 184 (1802) z dnia 21 września 2006
  8. Jak rozpocząć, sfinansować i rozliczać działalność gospodarczą - Abc firmy rodzinnej.
    Praktyczny poradnik dla każdego przedsiębiorcy:
    - Jak zorganizować biznes rodzinny - Analiza własnego potencjału, potrzeb i możliwości prawnych,
    - Jak postawić pierwszy krok - Pomysł, zbadanie rynku, wybór zakresu działalności,
    - Jak sfinansować działalność - Oszczędności, kredyt, pożyczki leasing,
    - Jak wybrać formę prawną dla firmy - Osoba fizyczna, spółka cywilna, spółki osobowe i kapitałowe,
    - Jak i gdzie zarejestrować firmę - Ewidencja dzialalności, REGON, NIP, ZUS, inspekcje,
    - Jak wybrać optymalne opodatkowanie - Karta podatkowa, ryczałt, podatek liniowy i podatek według skali,
    - Kiedy rozliczać się z VAT - Rejestracja do podatku, zwolnienia, mały podatnik, kasy rejestrujące,
    - Jak w firmie rodzinnej rozliczać koszty - Amortyzacja, samochód, lokal, wynagrodzenia i inne,
    - Jak płacić składki na ubezpieczenia - Rodzaje ubezpieczeń, wymiar składki, terminy i deklaracje rozliczeniowe

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Tygodnik Prawa Gospodarczego) Nr 187 (1805) z dnia 26 września 2006
  9. Jak prowadzić przedsiębiorstwo w spółce cywilnej - Spółkę cywilną zawsze warto polecać początkującym przedsiębiorcom, którzy nie chcą działać w pojedynkę. Jej zawiązanie nie wymaga ani skomplikowanych formalności, ani kosztownych wkładów. Każdy wspólnik może mieć wpływ na działalność spółki. Przedsiębiorstwo w tej postaci wolno prowadzić latami, jeśli jego obroty pozostaną niewielkie.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej ( Tygodnik Prawa Gospodarczego) Nr 172 (1790) z dnia 5 września 2006
  1. Wszystko o różnicach w umowach zlecenia i o dzieło - Przedsiębiorca potrzebujący pracownika nie musi go od razu zatrudnić w formie umowy o pracę. Może skorzystać z umów cywilnych: zlecenia lub o dzieło. Wiąże się z nimi mniej obowiązków niż z umowami regulowanymi w kodeksie pracy. Przy czym umowa o dzieło jest rozwiązaniem najkorzystniejszym, ale nie zawsze możliwym do zastosowania . 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 157 (1775) z dnia 14-15 sierpnia 2006
  2. Jak rozliczyć wydatki na telefon i internet - Wydatki na media wykorzystywane w prowadzonej działalności należy rozliczać tak, jak pozostałe koszty uzyskania przychodów. W przypadku odliczania VAT faktura powinna być wystawiona na podatnika. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 155 (1773) z dnia 10 sierpnia 2006
  3. Jak uzyskać wsparcie na założenie własnej firmy? - Osoby chcące załozyć własne jednoosobowe przedsiębiorstwo mogą liczyć na bardzo szeroką pomoc ze strony różnorakich organizacji i stowarzyszeń w zakresie prowadzenia biznesu. Na rynku oprócz bezpłatnego wsparcia doradczego dostępna jest pomoc finansowa z funduszy strukturalnych oraz pożyczkowych. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 153 (1771) z dnia 8 sierpnia 2006
  4. Jak rozliczyć wydatki na reprezentację? - Prawidłowe rozliczenie wydatków na reprezentację i reklamę zarówno w podatku dochodowym, jak i VAT nie jest proste. Trzeba pamiętać nie tylko o definicjach, ale również o limitach. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 154 (1772) z dnia 9 sierpnia 2006
  5. Kiedy można wypowiedzieć umowę o pracę - Pracownicy w wieku przedemerytalnym korzystają ze szczególnej ochrony prawnej, która obejmuje zakaz wypowiadania im umów o pracę. Istnieją jednak od niego wyjątki, które umożliwiają pracodawcy wręczenie im wypowiedzenia. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 162 (1780) z dnia 22 sierpnia 2006
  1. Koszty uzyskania przychodów. - Wydatek musi być związany z przychodem. Nie wystarczy, że wydatek nie został wymieniony w ustawowym katalogu wyłączeń z kosztów. Dodatkowym warunkiem uznania go za koszt uzyskania przychodów jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego. Inaczej mówiąc, poniesienie wydatku musi mieć lub może mieć wpływ na powstanie czy te zwiększenie przychodu. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 122 (1740) z dnia 26 czerwca 2006
  1. Jakich informacji może domagać się pracodawca od pracownika. - Przedsiębiorca, który zawiera umowę o pracę, ma prawo domagać się, by pracownik złożył dodatkowe oświadczenia i wnioski. Przechowuje potem te dokumenty w aktach osobowych, które jest obowiązany prowadzić bez względu na ilość zatrudnionych pracowników. 

    - więcej; Gazeta prawna Nr 118 (1736) z dnia 20 czerwca 2006
  2. Powstał projekt ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który przewiduje możliwość zawieszenia działalności gospodarczej.

    Propozycje posłów:
    -         przedsiębiorca, który nie zatrudnia innych osób, może zawiesić działalność gospodarczą,
    -         nie może to być działalność objęta koncesjonowaniem lub wpisana do rejestru działalności regulowanej,
    -         zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy,
    -         zawieszenie następuje na wniosek przedsiębiorcy,
    -         decyzję o czasowym zaprzestaniu działalności gospodarczej wydaje organ ewidencyjny.

    - więcej; Gazeta prawna Nr 121 (1739) z dnia 23-25 czerwca 2006
  1. Nowe podatki i składki po zmianach w 2007roku. - Jakie zapłacimy składki ZUS, podatki i jak zmienią się koszty.

    - więcej; Gazeta prawna Nr 115 (1733) z dnia 14 czerwca 2006
  2. Nowa forma opodatkowania - ryczałt VAT. -  Kto będzie mógł wybrać ryczałt VAT i za ile.

    - więcej; Gazeta prawna Nr 115 (1733) z dnia 14 czerwca 2006
  3. Jakie konsekwencje można wyciągnąć wobec pracownika, który wyrządził szkodę. -  Niemożność wyegzekwowania odpowiedzialności majątkowej pracownika nie stoi na przeszkodzie, by pracodawca wyciągnął wobec niego inne konsekwencje. Może na przykład zastosować sankcje porządkowe, wypowiedzieć umowę o pracę z powodu utraty zaufania czy nawet rozwiązać ją ze skutkiem natychmiastowym.

    - więcej; Gazeta prawna Nr 116 (1734) z dnia 16-18 czerwca 2006
  4. Jak korzystnie zmienić bank na inny?

    - porównanie banków pod względem kosztów związanych z obsługą konta,
    - ranking kart kredytowych,
    - przywileje dla stałych klientów.

    - więcej; dodatek do Gazety prawnej „Niezbędnik" Nr 116 (1734) z dnia 16-18 czerwca 2006
  5. Za godzinę pracy prawnika płaci się od 150 do 700zł, ale można też skorzystać z prostej porady doradców prawnych za 30zł.

    - więcej; dodatek do Rzeczpospolitej „dobra firma" Nr 702/139 (7433) z dnia 16 czerwca 2006